بارگاه مطهر و نورانی امامزادگان در نقاط مختلف کشور از جمله کردستان مامنی مناسب برای عاشقان به اهل بیت پیامبر(ص) و خاندان عصمت و طهارت و طلب حاجت نیازمندان از درگاه باری تعالی است.
 
به گزارش راسخون به نقل از ایرنا، امامزاده به فرزندان یا نوادگان ائمه اطهار (علیهم السلام) و بزرگان سادات گفته می شود که پس از مهاجرت به ایران در سراسر روستاها و شهرهای کشور پراکنده شدند و به دلیل جایگاه والایی که در میان ایرانیان داشتند پس از وفاتشان محل دفن آنان به بناهای مقدس و محل زیارت مردم تبدیل شد.
 
بقعه متبرکه امامزادگان در اکثر شهرها و روستاهای کشور وجود دارد و همواره زائران زیادی را از داخل و خارج از کشور در خود جای می دهد و در این میان استان کردستان و مردم این دیار نیز بی بهره نبوده و تعدادی از این امامزاده ها در شهرها و روستاهای این استان مدفون شده اند.
 
علاقه و ارادت مردم استان کردستان به اهل بیت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(علیهم السلام) همواره زبانزد خاص و عام است و اکثر مردم استان این ارادت خود را با حضور در امامزاده ها و آرامگاه های موجود در منطقه نشان می دهند.
 
مرقد و بارگاه های مطهر امامزادگان در این استان، کانونی برای نشان دادن ارادت مردم این دیار به خاندان رسول الله(ص) است و به مکانی جهت دریافت حاجت و نیاز حاجتمندان از درگاه باریتعالی تبدیل شده است.
 
هم اکنون 74 بقعه و آرامگاه متبرکه در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 42 مورد بقعه متبرکه است و 45 امامزاده که نسب آنان به پیامبر(ص) و معصومین می رسد در آن مدفون است.
 
30 مورد آن نیز آرامگاه علما و بزرگان دین و صحابه پیامبر(ص) است و یک مورد قدمگاه خضر زنده و یک مورد نیز مسجد تاریخی نگل با کارکرد زیارتی است که سالانه زائران زیادی را از داخل و خارج استان و حتی کشور در خود جای می دهد.
 
اکثر امامزاده های موجود در استان نیازمند بازسازی و توسعه فضای فیزیکی هستند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر فعالیت فرهنگی و قرآنی در سطح امامزاده ها انجام شده و زائران بسیاری از خارج و داخل استان به این اماکن امده اند توسعه فضای فیزیکی امامزاده ها بیشتر احساس شده است.
 
حجت الاسلام مهدی مرادی افزود: در این راستا فعالیت هایی نیز انجام شده و سال گذشته امامزاده حمزه عرب بیجار که در بالای تپه ای واقع شده است با همت خیرین و همچنین متولیان فرهنگی پله گذاری شده و برق رسانی به این مکان مذهبی انجام شد.
 
وی اظهار کرد: همچنین امامزاده سید جلال الدین قروه نیز دارای حسینه ای کوچک بود که جوابگوی تعداد زائران نبود و حسینیه ای جدید در کنار آن ساخته شد که سال گذشته به بهره برداری رسید.
 
وی توسعه فضای فیزیکی و همچنین بازسازی امامزاده ها را نیازمند همکاری و همراهی مردم و خیرین و همچنین اختصاص اعتبارات دانست و گفت: در این راستا ما طرحی به عنوان طرح مودت داریم که بر اساس آن مردم می توانند خود متولی بوده و علاوه بر نذورات به صورت نقدی و غیر نقدی در راستای توسعه این اماکن وارد عمل شوند.
 
امامزاده ابوطالب قروه نیز که تا دو سال پیش یک قبر ساده بود به همت مردم و خیرین 280 متر فضای فیزیکی به آن اختصاص داده شد و همچنین ضریح و گلدسته برای آن نصب شد و حسینیه ای نیز در کنار ان احداث شد.
 
توسعه فضای فیزیکی امامزاده هاجر خاتون و احداث دارالقران کریم در این امامزاده از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است، این دارالقرآن در سه فاز احداث می شود که فاز اول ان 26 درصد و فاز دوم آن 46 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز سوم این دارالقران هم فعلا وارد مرحله اجرایی نشده است و نیازمند اعتبارات کلان است.
 
در راه ساخت این فاز یک منزل مسکونی واقع شده که باید از صاحب ملک خریداری شود که تاکنون در این راستا نتیجه ای حاصل نشده است و برای تکمیل فاز اول و دوم این امامزاده یک میلیارد و 76 میلیون تومان اعتبار نیاز است.
 
تا سال 88 هیچ نوع اعتبار دولتی به امامزاده ها اختصاص پیدا نمی کرد و تمامی اقدامات مربوط به این اماکن توسط هیات امنا و مردم و خیرین انجام می شد.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه از سال 88 به بعد هر ساله اعتباراتی برای فعالیت های عمرانی، فرهنگی و غیره در امامزاده ها اختصاص یافت اظهار کرد: بر این اساس در سال 89، هشت میلیارد ریال و در سال 90 نیز 12 میلیارد ریال برای فعالیت های عمرانی و فرهنگی در امامزاده ها تخصیص داده شد.
 
اختصاص بودجه به امامزاده ها هر سال به میزان قابل توجهی رشد پیدا کرده است این میزان در سال گذشته به بالغ بر 20 میلیارد ریال افزایش یافت و بودجه سال جاری نیز هنوز مشخص نشده که امید می رود امسال اعتبارات بیشتری در این راستا اختصاص پیدا کند.
 
حجت الاسلام مرادی در ادامه با اشاره به جایگاه امامزاده ها در استان کردستان گفت: با وجود اینکه مردم کردستان علاقه و ارادت خاصی به اهل بیت پیامبر و ائمه اطهار دارند اما امامزاده ها در این استان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند و در حالت غربت به سر می برند و این مهم وظیفه ما به عنوان متولیان فرهنگی را سنگین تر می کند.
 
وی با تاکید بر فرهنگ سازی صحیح درباره جایگاه امامزاده ها در استان توسط دستگاه های فرهنگی و رسانه ها افزود: اداره اوقاف در این راستا گام های موثری از جمله چاپ و توزیع کتاب معرفی امامزاده ها و همچنین انتشار شجره نامه آنان در میان مردم انجام داده است.
 
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند گفت: با وجود فعالیت هایی که در این راستا انجام شده هنوز تا تحقق منویات رهبری فاصله داریم و در این راستا باید فرهنگ سازی های لازم انجام شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه کردستان سرمنشاء اصلی کارهای فرهنگی در اوقاف و امور خیریه را توجه به شانیت و جایگاه امامزاده ها عنوان کرد و گفت: در بحث فرهنگ سازی تنها اوقاف متولی نیست بلکه ادارات فرهنگی دیگر از جمله سازمان تبلیغات و ارشاد اسلامی نیز می توانند ورود پیدا کنند.
 
وی گفت: اگر بتوانیم مسیری که در چند سال اخیر در این راستا در پیش گرفته ایم را ادامه دهیم در آینده نزدیک امامزاده ها جایگاه اصلی خود را در استان پیدا کرده و منویات مقام معظم رهبری نیز محقق خواهد شد.
 
یک فعال فرهنگی نیز در این راستا گفت: یکی از افتخارات مردم استان کردستان این است که با آغوش باز تمامی خاندان نبوت را در این استان پذیرا بوده است.
 
کامل گلباغی افزود: براساس تحقیقات، تمامی اولاد و احفاد 12 امام از جمله امامزاده پیرعمر فرزند زید شهید که با سه نسل به حضرت امام سجاد منتقل می شود، امامزاده هاجر خاتون خواهر امام رضا(علیه السلام)، پیریونس انجیران، بابا شیخ احمد باینچوب و سادات پارسانیان در این منطقه مدفون هستند.
 
نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از این بزرگواران در منطقه به شهادت نرسیده اند بلکه همه آنها چون نگینی گرانبها در میان مردم محافظت شده و همواره پناه و ملجاء مردم بوده اند.
 
وی در ادامه با اشاره به جایگاه امامزاده ها در سطح استان افزود: محدودیت منطقه، بیکاری، نوع اقتصاد، مباحث سیاسی و مذهبی و نوع زندگی باعث شده آنگونه که شایسته است این امامزاده ها شناخته نشوند.
 
مسوول دبیرخانه امور مساجد کردستان با تاکید بر تلاش برای شناساندن این بزرگواران توسط مسوولان و متولیان امر به مردم گفت: در این راستا ستاد عالی مساجد کشور و به تبع آن دبیرخانه امور مساجد استان توجه به گردشگری دینی را یکی از اولویت های کاری خود قرار داده است.
 
وی اظهار کرد: اکثر فعالیت های دبیرخانه امور مساجد استان متمرکز در امامزاده ها است اما هنوز تا جایگاه مطلوب فاصله داریم و این بزرگواران ناشناخته باقی مانده اند و می طلبد که تلاش بیشتری در این راستا صورت بگیرد.
 
با توجه به اینکه مردم این دیار وابستگی خاصی به خاندان حضرت رسول(ص) و ائمه معصومین دارند و عشق به اهل بیت در دل تک تک مردم موج می زند لذا می طلبد که در راستای جایگاه و شانیت امامزاده ها و آشنایی مردم بخصوص جوانان با این بزرگواران کارهایی اساسی انجام شود.
 
بسیاری از مردم این منطقه از بی توجهی به بارگاه مطهر امامزادگان در سطح استان گله مند هستند و عقیده دارند که زیارتگاه های این بزرگان باید همچون زیارتگاه های موجود در سایر استان های کشور مورد توجه واقع شود.
/2759/